nad 999 Kč


Energetická hodnota potravin

shutterstock 540997561 min

 

Energetická hodnota potravin

je to fenomén dnešní doby. Co to vlastně znamená? Určuje, kolik energie získá organismus při strávení konkrétní potravy. Je to pár let zpět, kdy se stalo povinností výrobců anebo distributorů potravin udávat na svých výrobcích tabulku výživových hodnot. Mezi základní povinné údaje patří údaj o energetické hodnotě (energii) potravin, o množství tuků, nasycených mastných kyselin, sacharidů, cukrů, bílkovin a soli. Tyto údaje najdete na potravinách obvykle v tabulce. Obsah povinných výživových údajů je možné doplnit o uvedení živin, například mononenasycené mastné kyseliny, polynenasycené mastné kyseliny, polyalkoholy, škroby, vlákninu a o veškeré vitaminy nebo minerální látky. 

Energetickou hodnotu potraviny tvoří tzv. energetické živiny: jsou to tuky, sacharidy a bílkoviny. Energetická hodnota se uvádí na 100 g potraviny nebo může být přepočítána na tzv. 1 porci. Chcete-li porovnat energetickou hodnotu například dvou výrobků mezi sebou, pak má smysl srovnávat jen údaj na 100 g. Naopak energetická hodnota jednoho balení nebo jedné porce spotřebitelům usnadní započítání do celkového denního příjmu energie.

K čemu je vlastně tento údaj o energetické hodnotě potravin dobrý? Pokud jste diabetik, hlídáte si „štíhlou linii“ nebo chcete vědět, jak vydatnou stravu jíte, je pro Vás tento údaj důležitý. Dozvíte se z něho například, kolik kilojoulů nebo kilokalorií, sacharidů nebo tuků za den zkonzumujete. Můžete si tak sestavit jídelníček s vhodnou energetickou hodnotou.

Pokud chcete zhubnout a jste dospělá žena, neměly byste sníst potraviny s energetickou hodnotou vyšší než 6 000 kJ, dospělí muži by pak neměli překročit hranici 7 500 kJ.

Pokud jste již zhubli a jste spokojeni se svou váhou a chcete si ji udržet, je pro Vás doporučený příjem energie pro dospělé ženy zhruba 8 300 kJ pro dospělého muže zhruba 10 500 kJ/den. Pokud má někdo raději kalorie místo kilojoulů, stačí to vydělit 4,2.

Avšak pozor na to jaký máte výdej. Potřeby každého z nás jsou individuální, je zapotřebí doporučený denní příjem energie přizpůsobit řadě kritérii musíte vzít v úvahu, fyzickou aktivitu, výšku, věk, množství aktivní tělesné hmoty, apod. Jednoduše řečeno pokud pracujete v kanceláři, je Váš energetický výdej mnohem nižší, než pokud se živíte jako zedník.

Pro Vaši lepší orientaci přidáme pár hodnot – například tabulka čokolády (100 g) má cca 2 200 kJ, stejně má i 100 g chipsů, půl litru Coca-Coly vychází na 950 kJ, zhruba stejně vyjde i 100 % pomerančový džus. Porce svíčkové či guláše s přílohou, se už blíží k 3 000 kJ. Smažený řízek vyjde na cca 1 300kJ. A například jeden půllitr deseti stupňového piva vychází v průměru cca na 770 kJ, dvanáctka na 930 kJ. Nejnižší energetickou hodnotu najdete v potravinách s vysokým podílem vody a nízkým podílem tuků.

S energetickými hodnotami potravin se pracuje nejvíce v potravinářství (nutriční značení na obalech potravin) jako podklad pro praktické využití v prevenci a léčbě obezity a naopak podvýživy.

Na našem eshopu si vyberete spoustu výrobků s nízkou energetickou hodnotou.